IKTIBAR KURA-KURA (ii) & HIJRAH 1433

Rentetan dari kisah kura-kura (i), maka eloklah kiranya aku lontarkan pandangan aku tentang sikap kura-kura yang tidak wajar kita teladani. Mungkin anda tertanya, teruk sangatkah kura-kura ni? Hingga perlu dibincangkan setelus begini? Barang perlu kita ingat, bahawa setiap penciptaan yang telah dijadikan oleh Allah adalah untuk tujuan kita memikirkan tentang kehebatan kekuasaanNya, di samping itu setiap penciptaan tersebut tersiratnya seribu macam pengajaran yang boleh kita teladani untuk  kita lebih dekat dengan Allah.

Kura-kura, bila sahaja diancam atau rasa dirinya terancam, maka serta merta ia akan menyembunyikan dirinya ke dalam cengkerang kulitnya. Mengapa begitu? Untuk menyelamatkan diri. Mengapa ia tidak lari, tidak cuba melawan? Kerana cengkerang itulah satu-satunya senjata yang ia miliki. Jika ia melawan atau lari, pasti mati.

Sikap inilah yang tidak wajar kita teladani. Kita sebagai manusia, apabila ditimpa sesuatu masalah atau ujian dan sebagainya, perlukah kita bersikap sedemikian juga? Akal telah diberi, kenapa perlu bersikap takut untuk berikhtiar dan berjihad menyelesaikannya secara kental diri. Masalah dan ujian yang membelenggui manusia bukan tidak boleh diatasi. Paling lemah, dirikan solat dan merintihlah depan Ilahi, sesungguhnya kita lupa bahawa bantuan ghaib itu tersedia bagi hambanya  yang yakin 100 % kepadaNya. ALLAHUAKBAR.

Semoga Hijrah 1433 kali ini, memberi kita satu demensi baharu untuk kita melakukan satu pradigma ke arah yang lebih baik. Tekadkan dalam hati, tingkatkan iman dan amal supaya Allah sentiasa di sisi kita. Ingat, segala masalah, ujian dan menah perlu dihadapi, tidak dapat tidak kita tidak boleh larikan diri. Hadapilah dengan sabar, ikhtiar, dan tawakallah kepada Allah S.W.T sepenuh hati.

Zuhey: Salam Tahun Baharu Hijrah 1433 & Selamat Majukan Diri Dunia dan Akhirah.

2 ulasan:

yang arif berkata...

amin2..
sedak dan bermanfaat.

zuhey berkata...

Allahuakbar