KURA-KURA: APA YANG DAPAT KITA PELAJARI DARIPADA MEREKA? (i)

Semua tahu kura-kura. Betulkan? Kalau kat kampung kura-kura tiada harga, tetapi sebaliknya di bandar kura-kura ada harga. Betul tak ni? Jangan mengiyakan sahaja. Betulla, kura-kura di bandar letaknya di zoo, nak masuk dan melihatnya kena bayar. Kat bandar ada restoran haram menyediakan sajian daging kura-kura. Nak cuba? Selidiki agama kita dulu ya. Di bandar ada "Pet Shop', semua binatang yang boleh dibela boleh dibeli di sana. Anak harimau pun ada, itu pun yang patung aje. Kura-kura sememanglah ada.

Terlanjur dah "mengumpat" tentang sang kura-kura, naklah aku kongsikan persepsi aku tentang binatang ini. Apa yang mutlak, tak boleh disangkal tentang penciptaan kura-kura oleh Tuhan yang Esa. Baik tujuannya untuk ekosistem alam, biodiversiti, dan sebagainya. Secara implisitnya mungkin kita tak terfikir apa yang boleh dan tak boleh kita teladani daripada kura-kura. Apa dia ya?

Pertama, (YANG BOLEH) jika dilihat pada fizikal kura-kura, kita dapati binatang ini ada yang besar, ada yang kecil, ada yang cantik, ada buruk, ada yang berwarna menawan dan ada yang comot warnanya. Baunya? Mungkin deria bau anda lebih tajam daripada saya, cubalah. Bagaimana cara jalannya pula? Perlahan dan lambat! Semua ciri fizikal ini cuba kaitkan pula dengan kisah "Arnab dan Kura-Kura". Apa tauladannya?



(i) Sematkan dalam diri sifat merendah diri, tiada rugi sekirannya kita mengamalkannya. Hina dan mulia datang dari Allah S.W.T.
(ii) Sentiasa bersabar apabila dikeji dan dihina. Hebat itu tekun dan sabar.
(iii) Kelebihan atau kelemahan diri bukan syarat untuk mendabik dada atau berputus asa. Bersyukur dengan kelebihan diri, berusaha serta bersungguh-sungguh bagi memperbaiki kelemahan diri. Istiqamah perlu ada.

Lagi? mungkin perlu disambung pada artikel yang kedua... agar tak membosankan kita semua, maklumlah aku bukannya penulis yang prolifik, lebih baik sebelum mual..... ya, kita jumpa di lain masa.

2 ulasan:

epadzz zainal berkata...

cepat lah sambung...

zuhey berkata...

sabarrrr...