MEROKOK DI LAMAN RUMAH ALLAH



Semua sedia maklum bahawa merokok itu membahayakan kesihatan. Tidak perlu aku bahas dan syarahkannya di sini. Fatwa merokok sudah pun dah dikeluarkan, yang merokok itu bolehlah rujuk ke pejabat mufti negeri masing-masing atau terus je ke talian Majlis Fatwa Kebangsaan.

Cuma apa yang terkilan dalam hatiku ni adalah melihat gelagat perokok yang tiada rasa hormat terhadap masjid/surau/madrasah. Kita boleh lihat tidak kira di mana sahaja, perokok-perokok bebas merokok di laman-laman masjid atau surau. Bukan setakat merokok, puntung rokok yang dah habis dihisap tu dibalingnya sesukahati tanpa memikirkan kebiadapan perbuatan mereka tersebut. Siapalah aku nak melabelkan mereka ini biadap, akan tetapi inilah realitinya. Mungkin bukan aku sahaja yang meyampah, ribuan jemaah yang lain pun turut menyampah dengan perbuatan tersebut.

Maaf ya pakcik-pakcik, abang-abang dan adik-adik sekalian, sekiranya anda perokok tak semuanya dalam kalangan anda yang merokok di laman-laman masjid atau surau. Terima kasih atas rasa hormat dan keprihatinan anda terhadap masjid/surau dan para jemaah yang lain. Ketahuilah masjid atau surau itu tempatnya suci. Rumah Allah. Ramai yang mengunjunginya. Oleh itu sebagai muslim yang sejati sama-samalah kita menjaga kesucian rumah Allah dan jagalah kesenangan dan keselesaan para jemaah yang lain juga. Moga keredhaan Allah bersama dengan kita yang menjaga kesucian rumah Nya baik kita perokok mahupun tidak.

4 ulasan:

epadzz zainal berkata...

dey isap rokok xcaro kore doh demo nih..
otok tuh payoh doh nok setting...
xlamo ni pah ko dale2 sejid isap rokok jugok
heh heh heh

zuhey berkata...

entahla...

Irwan berkata...

betul...karkun pun buat benda yang sama kengkadang...dan bila ditegur, kita pulak yang dikatakan nak pau sebatang...

mana ader?

kengkadang jer?

zuhey berkata...

irwan: stegmen nak pau sebatang tu yang tak tahan.. haha