SUKAN ASIA GUANGZHOU 2010



Berbaki beberapa hari lagi, sukan Asian Guangzhou 2010 akan melabuhkan tirainya. Banyak perkara yang boleh boleh dipelajari daripada edisi kali ini. Sebagai rakyat Malaysia, aku tumpang berbangga atas kejayaan dan semangat yang ditonjolkan oleh atlit-atlit kita di sana. Antara acara yang mencuri tumpuan aku adalah sepak takraw, badminton, bola sepak dan basikal.


Acara sepak takraw kali ini amat menarik sekali kerana ianya telah menjadi tumpuan ramai peminat di sana (kata pemberita). Namun yang pasti acara ini nampaknya sudah mula mendapat perhatian yang serius daripada negara China dan Korea. Kedua-dua negara ini pasti pada masa akan datang bakal memberi tentangan yang hebat kepada pasukan negara kita dan Thailand. Pada saingan kali ini kedua-dua negara ini telah memperlihatkan kebolehan mereka beraksi dalam acara ini. Awas! Sekiranya mutu permainan pasukan negara kita masih lagi di takuk yang lama, pasti pasukan sepak takraw negara kita akan diperbudakkan oleh mereka.



Tahniah Chong Wei. Aku sebagai penggiat aktif dalam sukan ini amat berbangga dengan gaya dan corak permainan anda. Tewas tidak bermakna permainan anda teruk. Kita kena akui sememangnya Lin Dan hebat dan berada dalam kelas yang tersendiri dalam acara badminton ini. Hanya Chong Wei sahaja yang mampu bermain dengan beliau. Bila la nak pi berguru dengan kamu ni Chong Wei? Aku main asyik kalah je! Hehehe.



Acara yang telah menyumbangkan pingat emas kepada Malaysia. Tahniah Azizol. "Kecil-kecil batang ubi, berisi!" Seronok aku tengok Azizol ni memecut. Sekiranya mahu dibandingkan dengan atlit negara lain, memang kita kalah dari segi saiz, tapi siapa sangka urat dawai tulang besi si Azizol ni memang hebat. Kudratnya aku cukup kagumi! Yang terbaik masa di Komanwel yang lepas, memang berani dan penuh bergaya lagaknya, tapi sayang kemenangan beliau dibatalkan! Akhirnya tertebus juga di Giangzhou. Tahniah Zol!



Apa boleh buat, sudah yang terbaik mereka lakukan. Aku pun turut kecewa atas kekalahan mereka unuk sekian kalinya. Apa-apa pun syabas atas semangat yang telah ditonjolkan. Sekurang-kurang ada alasan untuk diberikan. Pengadil! Ya pengadil! Hahaha. Cuba lagi ya FAM dan Rajagobal. Kami (mewakili kawan-kawan lain yang asyik dok kutuk FAM) amat berharap untuk melihat pasukan bola sepak Malaysia bermain bola dengan cara yang betul dan bermaruah. Hidup Bola Sepak Malaysia. Gomo Kelate Gomo!(terselit juga hehe)

2 ulasan:

poxjak berkata...

bola sepak msia x kan kemana..

zuhey berkata...

kena tunggu poxjak lak jd jurulatih skuad bola sepak negara da.. haha