TELEFON BIMBIT YANG PERNAH "BERKEPIT" DENGAN AKU


ERICSSON GH388

Salam. Seingat aku yang makin tua ni (tua ke?), dah banyak telefon bimbit yang aku guna. Mula-mula sekali aku pakai telefon bimbit pada usia 20 tahun (2000), masa ni telefon bimbit jenis Ericsson cukup meletup da, jadi untuk kemudahan aku beli la satu dengan menggunakan elaun belajar ( masa tu aku belajar kat MPI Bangi) yang aku kumpul beberapa bulan sebelum tu, huhuhu ikat perut tu nak dapat "hantu" ni, terpaksala cuti semester aku buat "part time" cari duit poket sikit. Ha gambar kat atas tula telefon bimbit yang mula-mula aku pakai. Ericsson GH388 guna line mobikom 018.... panas meletup telinga guna telefon bimbit ni, tapi tak mengapa nak bergayut punya pasal, kebalkan aje telinga tu.

NOKIA 3210

Ha, telefon bimbit ni aku beli pada tahun 2001 kalau tak salah aku, NOKIA 3210. Asalnya nak pakai sebab masa ni jenis ni cukup popular di kalangan muda mudi masa tu, tapi hati tu baik sangat.... hmm "korang" sambung la sendiri bab ni... tak kuasa aku nak ceritakannya.

ERICSSON T10

Telefon bimbit ni aku beli dekat PKNS Shah Alam sebab ERICSSON GH388 aku tu kena "rembat" masa aku solat dalam surau PKNS. Mula saat ni la aku beralih daripada MOBIKOM kepada Maxis. Nombor ni merupakan salah satu daripada nombor yang paling lama aku gunakan -0122551915-. Telefon bimbit ni hilang masa aku "parking" motor tepi SOGO KL. Masa tu aku tengah buka "lock" motor aku, botol air mineral yang ada kat tangan, aku baling ke dalam raga motor, dalam perjalanan pulang nak balik ke rumah, baru aku perasan yang aku baling tadi memang botol air mineral, tapi sampah yang aku masukkan ke dalam tong sampah tu pula ERICSSON T10 aku da. Tula kuat berangan sangat, "muda-muda tak nak kawin, bila dah tua mula la menyesal."

NOKIA 7210

Yang ni lagi best, aku pakai dua minggu je, boleh aku tak perasan masa aku balik kerja aku redah hujan macam biasa je (Biasanya aku dah siap-siap masukkan segala alat "gajet" aku dalam plastik kalis air sekiranya aku nak meredah hujan, aku ni memang jenis malas sangat nak tunggu hujan reda, buang masa je) tup tup bila berhenti kat SHELL nak isi minyak, barula aku terperasan yang segala alat "gajet" aku tak diberi perlindungan pun. Fuh! bila keluar je telefon bimbit ni daripada poket seluar aku, macam tuang air daripada botol air da. Air mencurah-curah keluar daripada "handset" aku tu. Mamat-mamat motor yang berteduh kat SHELL tu tersengih-sengih tengok aku. Padan Muka.
Takpa, masa tu aku memang berduit banyak pun ( Yela kereta tak pakai, bujang lagi, "job" kat luar banyak, mana tak penuh "kocek" ni) tak heran pun pasal tu, keesokan harinya, balik kerja aku terus pergi beli telefon bimbit yang baru jenis yang sama NOKIA 7210 ( PERTAMA KOMPLEK la lokasi aku cari "handphone" masa tu). Pakai tak sampai sebulan, "samdol" 7210 ni buat hal pula, rosak da. Pila hantar baiki. Sementara tengah baiki, "taukey" cina kedai tu bagila pinjam "handset" dia. Tu jenis telefon bimbit kat bawah tu..


NOKIA 3310

NOKIA 3310, "glamor" suatu ketika dulu, hangat dipasaran. Seronok pun seronok pakainya. Tapi nasib aku tak baik, aku kena tahan wad selama 2 minggu kerana deman denggi kat Hospital Besar Kota Bharu. Telefon bimbit nila yang jadi teman setia ketika tu, tapi entah "toyol" mana pula yang berani curi "peneman" aku ni masa aku tido. "Benggang" betul aku, dahla sakit, kena aniaya pula. Orang punye la tu wei! " Macamne" aku nak cakap kat tuan punyanya. Terpaksa la aku gantikan dengan NOKIA 7210 aku yang tengah dibaiki tu.

SAMSUNG N620

Telefon ni jenis SMASUNG N620. Saje je beralih angin ke jenama baru, tak best pun pakai telefon bimbit ni, kurang fungsi dan membosankan. Tapi "ring tone" dia ok la. Akhirnya kena curi lagi, masa tu aku selalu lepak kat UIAM Gombak, satu malam tu aku tido la kat hostel kawan aku kat kolej Farok, bangun je nak solat subuh tengok-tengok dah "lesap" da! Memang banyak betul "toyol" kat Malaysia ni. Tapi niat sedekah jela, nak buat macam mana, "toyol" mana mampu beli telefon, curi dia pandai la huhuhu. "Sengkek" kau "toyol", buat malu mak bapak je!

SONY ERICSSON T..2 (lupa apa namanya)

Telefon bimbit ini merupakan telefon bimbit SONY ERICSSON jenis pertama yang menggabungkan kemudahan kamera dalam fungsi aplikasinya. Harganya boleh tahan juga, Kalau tidak salah aku dalam lingkuan RM1000+ jugalah. Maka bernafsulah aku ketika itu untuk memilikinya. Alang-alang telefon bimbit Samsung dah kena curi, pejam mata ajela beli yang ni. Boleh kata tahan lasak juga telefon bimbit ni, baling sana, baling sini tetap perkasa hehehe. Baling punya baling, kena "kebas" lagi kali ni, masa tu kat kenduri kawin kawan aku punya kakak. Masa kejadian aku memang tengah kelam kabut dan sibuk menguruskan sesi mengambil video untuk dirakamkan bagi pasangan mempelai (Cari duit lebih hehehe). Alahai nasib! Adakah aku yang cuai? Atau aku yang baik hati sangat? Huhuhu

NOKIA 6660

Ini dah masuk era canggih, orang panggil "SABUN" hehehe, aku pun tidak tahu mengapa? Masa ni betapa sibuknya muda-mudi nak tengok video dan movie menggunakan telefon bimbit jenis ini dan yang sejenis dengannya. Masuk "jamban" pun sempat lagi layan video dan movie. Naik hairan aku dibuatnya. Era MP3 sezaman dengannya. Maka berkumandanglah lagu-lagu di corong-corong telefon bimbit pula. Cangih sungguh! Tak lama pun aku pakai telefon ni, setahun adala. Kali ni selamat, ianya dijaga dengan cukup baik sekali! Satu calar pun tidak terpalit kat telefon ni. Akhirnya aku jual dan "trade in" dengan telefon yang kat bawah tu!

NOKIA 7610

Muda mudi memanggilnya "DAUN". Fungsi aplikasi telefon ni lebih kurang sama je dengan yang di atas, tapi reka bentuknya lebih menarik sedikit. Harganya... mak datuk mahal "giler"! Tapi tidak mengapa, masa ni semua orang gila, gila dengan telefon bimbit termasukla aku yang tengah "lagho" ketika ini, banyak melayan nafsu daripada ikut perintah Tuhan. Jaga punya jaga, bela punya bela... Tuhan lagi berkuasa, kena curi lagi sekali da. Ni kifarah tidak bayar zakat harta kot! Rasanya macam banyak dosa je aku ni, semuanya tak berkat. Yang "sempoinya" kena curi depan mata je, masa tu aku dalam CIMB Bank di Shah Alam tengah isi borang mahu pindahkan sejumlah wang untuk tujuan "bisnes"la. Bila dah siap isi borang, tengok-tengok telefon dah hilang, memang sah "toyol" yang curi. Toyol pun dah bijak dalam menjalankan operasinya da. Berani dia buat kerja siang hari dalam bank pula tu. kalau dapat , memang aku sunatkan kali kedua "toyol" tu!

NOKIA N85

Maka terpaksala beli telefon bimbit yang baru, kali ni kali pertama aku beli tefon di Alam Sentral Shah Alam tinggat 3. Walaupun kat situ tidak ada banyak pilihan terpaksala beli juga, aku dah tak larat nak ke KL, tua dah! Malas dan aku cukup jemu dah dengan kesesakan jalan ni. Fobia pun ada juga! Cukup la 6 tahun aku terpasung kat KL tu, letih dan stress rasanya.
Telefon ni memangla dikategorikan canggih, tapi bila pakai 2 3 bulan... aku rasa macam terseksa pula memakainya. Sudah la besar dan berat, tak tahan lasak pula tu. Hmmm akhirnya aku mengambil keputusan untuk menjualnya dan beralih kepada jenama MOTOROLA pula.


MOTOROLA V3i

Telefon bimbit ni cukup serasi dengan diri aku kerana ianya ringan, mudah, tahan lasak, reka bentuk yang menarik, boleh dikatakan canggih jugala dan punyai ciri-ciri kesederhanaan. Walaupun sekarang ni, telefon jenis ni dah "cabok" dan "terketinggalan" berbanding dengan telefon bimbit yang lain, tapi aku senang menggunakannya.

Sekarang aku sudah berjaya menundukkan nafsu gila terhadap telefon, bukan tiada wang untuk membeli yang lebih canggih, tapi aku sudah sedar bahawa ISLAM itu menyarankan kepada kita agar bersederhana dalam hidup ini. Secanggih mana pun kemudahan yang kita miliki, kalau kita tidak memanfaatkannya kepada jalan di redhoi Allah, sia-sia semuanya. Ingatlah nikmat yang kita kecapi sekarang ini, bila-bila masa sahaja Allah boleh lucutkan daripada kita. Sesungguhnya Allah telah memberi pengajaran kepada aku, moga aku dapat menginsafi segala "keterlanjuran" yang lalu dan jadikan ianya sebagi pedoman dan pengajaran.


3 ulasan:

Jasfyra berkata...

banyak nya hp yg kena curik..harap2 lps ni okla..amin..

Azwan Azmi berkata...

tu sony ericsson T610...aku penah pakai fon tu.memang tahan lasak..tapi die punya joystick selalu ada masalah

zuhey berkata...

betul tu bro... hahaha canggih konon.